Våra lån

Vi erbjuder dig lån mellan 5 000 och 30 000 kronor utan övriga kostnader som t.ex. årsavgift eller uppläggningsavgift. Du betalar bara ränta under tiden du har lånet. Räntan drar du av i din deklaration och du kan när som helst välja att betala tillbaka lånet utan extra kostnader.

Ansök enkelt om lån

Fyll i din låneansökan direkt på vår hemsida. Om du signerar din ansökan med BankID så behöver du inte skriva under eller skicka in några papper.

Vi behandlar din ansökan mellan klockan 8.00 – 16.00 på vardagar. Du kan inte ansöka om lån per telefon men du är varmt välkommen att ringa oss om du vill ha hjälp med din online-ansökan. Våra telefontider är helgfria vardagar mellan 09.00 – 12.00.

Vad krävs för att ansöka om lån hos oss?

Det finns några grundkrav du behöver uppfylla för att kunna ansöka om lån hos oss. Här nedan ser du våra grundkrav.

  • Du är minst 20 år gammal.
  • Du är maximalt 62 år gammal.
  • Du har inget aktuellt skuldsaldo hos kronofogden (betalningsanmärkning och gamla utmätningsförsök får finnas). Du får dock maximalt ha 9 st betalningsanmärkningar.
  • Du har inkomst av tjänst eller näringsverksamhet.
  • Du har svenskt personnummer och en folkbokföringsadress.
  • Du får inte ha skuldsanering, vara försatt i konkurs eller stå under förvaltarskap

Du kan när som helst utöka ett befintligt lån hos oss

När du redan har lån hos oss kan du ansöka om att utöka det upp till maximalbeloppet 30 000 kronor. För att ansöka om utökning av ditt befintliga lån ska du ha betalat fyra månadsbetalningar i följd från det att låneavtalet ingicks. Fyll i din låneansökan här.

Om du har lån hos oss sedan tidigare känner vi igen dina uppgifter och ser hur mycket du lånat. Signerar du med BankID betalar vi normalt ut önskat tilläggbelopp redan nästa bankdag.

Ange det totala lånebeloppet du vill ansöka om, inte det belopp du vill utöka lånet med. Låneutrymmet måste uppgå till 5 000 kronor. Om du till exempel redan lånat 10 000 kronor men vill utöka ditt lån med 5 000 kronor så anger du 15 000 kronor i ansökan. Är du osäker på hur stort ditt lån är idag? Då är du varmt välkommen att kontakta oss på vår kundtjänst på info@goodcash.se eller 031-755 41 00. Vi hjälper dig gärna.

Vad är BankID?

Signering med BankID räknas juridiskt som om du själv skrivit under. Därför behöver du inte skicka in några papper till oss om du använder BankID. Vi kan snabbt handlägga din ansökan och ditt lån utbetalas så fort ditt konto godkänts för autogiro.

Du som är kund i en Internetbank kan ladda ner BankID till din dator.
Hos Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, SEB, Nordea, Skandiabanken och Swedbank kan du även ladda ner BankID till mobilen så kallat Mobilt BankID.

Beviljad ansökan

Du ser direkt på skärmen om ditt lån har blivit beviljat, om du fått avslag eller om vi ska pröva din ansökan manuellt. Signerar du med BankID eller mobilt BankID förenklas handläggningen och vi kan påskynda utbetalningen av önskat lånebelopp. På vardagar får du besked inom 24 timmar.

Du kan även bli godkänd trots betalningsanmärkning

Har du en eller flera betalningsanmärkningar, trots att du betalt skulden, registrerade hos kronofogden kan vi ändå godkänna din låneansökan. Vi ser mer till din framtida betalningsförmåga än till hur din situation har varit. Alla kan hamna i ekonomiska svårigheter och vi tror på din och andra människors vilja att lösa situationen. Ibland kan vi alla behöva lite hjälp på vägen. Läs mer här.

Varför har min låneansökan inte beviljats?

Om vår kreditprövning indikerar att du kan få svårigheter att betala tillbaka beviljar vi inte lånet till dig. Det är bland annat för att skydda dig från att hamna i en besvärlig ekonomisk situation. Du kan återkomma med en ny ansökan till oss efter en månad, eller om något i din situation förändras, till exempel att du får högre inkomst. Läs om våra vanligaste orsaker till avslag här.

Få pengarna

Signera din ansökan med BankID så slipper du underteckna och skicka ett skriftligt avtal till oss. Dina pengar utbetalas så snart ditt konto blivit godkänt för autogiro hos Bankgirocentralen. Det tar normalt två bankdagar.
Om du ansökt utan att signera med BankID får du ett låneavtal samt ett autogiromedgivande från oss med posten. Detta måste skrivas under och skickas tillbaka innan vi kan koppla autogiro till ditt konto. När detta är klart betalas pengarna ut.

Varför blir mitt bankkonto inte godkänt för autogiro?

De vanligaste orsakerna till att ett bankkonto inte blir godkänt för autogiro är,

  • Någon siffra är fel i kontonumret eller clearingnumret.
  • Kontot inte är ett vanligt lönekonto eller transaktionskonto.
  • Kontot tillhör inte den personen som gjort låneansökan.
Kontakta din bank så hjälper de dig att ange korrekt konto.

Betala enkelt tillbaka

Du betalar enkelt tillbaka på lånet via autogiro. Det avtalade månadsbeloppet dras från ditt konto vid förfallodag (27:e) varje månad. På det sättet slipper du hålla reda på fakturor och långa OCR-nummer.

Slutbetala när som helst utan extra avgifter

Hos oss har du flexibel återbetalningstid vilket gör att du kan lösa ditt lån när du vill utan att det kostar dig något extra.
Utöver ordinarie månadsbetalning kan du göra extra insättningar till bankgiro 357-5206. Du anger bara ditt lånenummer (utan bindestreck!) som OCR-referens (tretton siffror). Lånenumret finns på den bekräftelse vi skickade till dig i samband med att du fick ditt lån. Kontakta vår kundservice på info@goodcash.se om du saknar ditt lånenummer eller vill ha besked om vilket belopp du ska betala för att avsluta lånet.

Extra amortering

Du kan när som helst göra en extra amortering. Du sätter då in den önskade summan på bankgiro 357-5206 och anger ditt 13-siffriga lånenummer (utan bindestreck) som OCR-nummer. Ditt lånenummer finns på lånehandlingarna vi skickat till dig när du fick ditt lån. Du kan självklart alltid kontakta vår kundtjänst om du saknar ditt lånenummer. Tänk på att en extra amortering inte sänker kommande månadskostnader. I stället blir din återbetalningstid kortare. Om du hellre vill sänka månadskostnaden, kontakta vår kundservice.